Carbon fietsframe

Poedercoaten of spuiten fietsframe? 

  

Carbon kan niet gepoedercoat worden. Dit heeft met de warmte van de oven te maken. Daarom worden carbon fietsframes altijd traditioneel gespoten . Bikepaint is allround op het gebied van spuiten en poedercoaten en weten met elk materiaal raadt.

Tegenwoordig zijn carbon fietsframes een enorme hype en worden steeds populairder. Een cabon frame is in tegenstelling tot een aluminium frame een stuk lichter maar ook duurder. Carbon is (heel kort uitgelegd) een koolstof welke in een matje geweven wordt en uiteindelijk met een epoxy aan elkaar gesmolten wordt. Een intensief proces. Meerdere laagjes op elkaar zorgen voor een stevig frame.

Het grootste voordeel is dat carbon licht is, roest niet en blijft een stijf frame.

Het nadeel is dat een carbon frame na een val kan breken en soms niet hersteld kan worden.

Een carbon frame kan niet gepoedercoat worden. Dit omdat de koolstof en de epoxyhars samen versmolten zijn. Bij poedercoaten gaat het object in de oven en dat kan bij een carbon frame niet. 

Carbon frames of onderdelen zoals een motorkap, racefietswielen, spoiler of andere onderdelen worden daarom gespoten. Dit gebeurt in meerdere lagen met hoogwaardige lakken. Zo worden de letters er op gespoten en krijg je een egale laklaag.

Soms gaat er over het frame alleen een laklaag zodat het carbon zichtbaar blijft.

Een carbon frame wordt eerst kaal geschuurd zodat de oude verfresten er af zijn. Het frame wordt laagje voor laagje voorzien van een nieuwe laklaag met een mooi design. Ook dit is een intensief proces en daarom kostbaarder dan poedercoaten. 

Voordeel van spuitwerk is dat beschadigingen makkelijker bijgewerkt kunnen worden. Carbon is ook plaatselijk te repareren en bij te werken. 


Terug



Deel het met uw vrienden!


Contactgegevens

Facebook